vrijdag 16 september 2011

9 September "op de brug"

Op negen september 2011 ging mijn 164 voor het eerst op de brug sinds de aanschaf. Het werd toch weleens tijd om een kijkje te nemen onder de auto en te inventariseren wat er zoals moest gebeuren om 'm volgend jaar ook door de keuring te krijgen. En natuurlijk om de auto winterklaar te maken want onbehandelde roest als je gaat pekelrijden, het is mijn dagelijkse auto, is zelfs voor een Volvo niet prettig. Buiten dat was inmiddels mij al bekend dat de auto naar links trekt bij het remmen en ook trekt de auto naar links bij het loslaten van het stuur op een recht stuk weg.

Na een grondige inspectiebeurt bleken er een aantal zaken gerepareerd te moeten worden;
-Kruiskoppelingen 3x (bij slijtage gaat dit ratelen onder de auto)
-Spoorstangkogel (speling ,waardoor rechtdoorrijden lastig
wordt en de uitlijning niet meer klopt)
-Remklauw (1 van de 4 remcilinders in de klauw blijft hangen, hitte en dus slijtage als gevolg)
-Luchtslang carter (rubber is droog geworden en gebarsten)
-Speling op de voorwielen (viel gemakkelijk af te stellen met de wielmoer in het midden)


Ik was een beetje angstig dat we aanzienlijk meer problemen zouden vinden bij het kijken naar het chassis maar dat viel opvallend genoeg heel erg mee. Er zit een heel klein beetje oppervlakkige roest op de chassisbalken, plekjes hier en daar gelukkig niet overal, die met wat RX5 opgelost kan worden. De rest even menemen met insmeren kan natuurlijk geen kwaad en zeker niet mer de winter voor de deur. De voorpijp van de uitlaat en dat stuk er net achter moeten volgend jaar ergens vervangen worden maar die redden het de winter, en hopelijk de APK ook, nog wel even. Het lijkt er verder op dat de auto wat olie lekt onderaan de motor maar dat is niet aan de pijlstok af te zien. Op dit moment lijkt het niet te ernstig maar zoals je op de fot hieronder kan zien lijkt het wel een aandachtspuntje voor volgend jaar. Nu helpt de olie ook roest voorkomen. Overigens mag een oude auto ook best wel een beetje "zweten"!

Goed, hier nog een paar plaatjes van onze bevindingen.

Spoorstangkogel Rv moet vervangen worden, teveel speling.
Beetje olie hier en daar hielp in ieder geval de roest te voorkomen.


Remklauw Rv met de vastzittende remcilinder rechts onderin.

Remklauw Lv, nog in prima conditie.

Verder ziet alles er heel erg netjes uit en dat voor een auto uit 1970!

De onderdelen zijn inmiddels besteld. €270 euro armer maar als die er op zitten kan de auto wel weer een behoorlijk tijdje vooruit! (als de onderdelen erop zitten natuurlijk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten