dinsdag 20 september 2011

17 September - Stuurstangkogel vervangen

Omdat we gisteren geen tijd meer hadden om de stuurstangkogel te vervangen zijn we vandaag nog maar weer naar de garage gegaan om deze alsnog te vervangen. Ook was, hoewel de auto voldoende op tijd tot stilstand kwam, de rem nog ietwat te sponzig naar mijn smaak en zijn we nog even aan het ontluchten geweest (zie mijn vorige post over het vervangen van de remklauw voor instructies).

De-montage

De stuurstangkogel is eigenlijk een klusje van niks. Het probleem waar ik tegen aan liep was eigenlijk meer dat ik niet sterk genoeg ben om alles los te krijgen. Dat je als vrouw in een garage staat wil nog niet zeggen dat je de spierballen van een kerel hebt. Gelukkig zijn er wel allerlei trucjes om vastzittende moeren los te krijgen, en we hadden de WD40 er ookal op losgelaten, maar gelukkig had mijn vriendin dan ook een trucje om ze los te krijgen (niet alle kracht ineens zetten maar stevig tegen de sleutel aan tikken/kloppen).

Zie het plaatje hieronder voor een verduidelijking van de nummers.
1. Draai de bout (21) boven op los.
2. Gebruik een kogeltrekker om het stuurstangeind (14) los te krijgen.
3. Draai 17 losser maar houd draai deze dicht tegen 14 aan ter referentie.
4. Draai nu 14 los van 13 maar LET OP: Tel elke hele draai van 360 graden!

Het belangrijkste waar je op moet letten is (zie 4.) dat je op het moment dat je het oude stuurstangeind (14) los draait je het aantal slagen telt. Doe je dit niet dan zal je de hele boel opnieuw moeten laten uitlijnen omdat de auto niet meer lekker rechtdoor rijd.


Overzicht onderdelen stuurstang + eind

Montage

De montage lijkt mij een duidelijk verhaal, opnieuw; als je iets uit elkaar haalt weet je ook weer hoe je het in elkaar zet. Gouden tip is om overal foto's van te maken en alles wat je van de auto af haalt ook zo ergens neer te leggen, na schoongemaakt te zijn, als dat het eraf is gekomen zodat je alles weer in de juiste volgorde aan kan aanbrengen.

LET OP bij montage; draai 14 een evenredig aantalslag op 13 als dat je geteld hebt bij demontage! Bij het monteren is het overigens ook niet onaardig om wat vet aan te brengen op de draad van 13 en 14 zodat alles makkelijk in elkaar past en draait en het in de toekomst ook makkelijk weer uit elkaar gaat als dat nodig is.

Roest

Nadat we alles nog even hadden nagelopen, zekerheid voor alles, zijn we nog even aan de slag gegaan om verdere roestvorming te voorkomen. De chassis even op roest plekjes afgeborsteld met een staalborstel en in de RX5 gezet. Vlak voor de winter zal de auto dan nog een keer in de RX10 moeten voor de extra bescherming maar dan is het chassis winterklaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten