dinsdag 20 september 2011

16 September - Remklauw Rv vervangen

Op woensdag de 14e waren eindelijk alle onderdelen binnen en hadden we, mijn (supersleutel) vriendin en ik, gepland om op de 15e de limousine op de brug te zetten voor het nodige sleutelwerk. Helaas was de garage de 15e dicht dus werd dat een dag later.
Na een lange dag werken een ultrakort diner en twee minuten uitbuiken zijn we met de Volvo 164 naar de doe het zelf garage gereden om in ieder geval de remklauw aan te pakken. We hadden bedacht dat we ongeveer een uur of twee a twee en een half uur kwijt zouden zijn aan het demonteren, monteren en ontluchten van de remklauw en remsysteem maar gezien je nooit weet hoe vast het zaakje zit na 40 jaar is mijn vriendin toch maar achter mij aangereden op de motor en heb ik een extra helm achterin gegooid.

De-monteren

Na aangekomen te zijn en de auto op de brug te hebben gezet was naar onze verbazing het demonteren van de oude (Girling) remklauw vrij gemakkelijk en met een half uurtje gedaan. Let op dat je even een stukje ductape plakt over het remvloeistof potje onder de motorkap en dan met name over het gaatje dat in het dekseltje zit. Door dit te doen stroomt de remolie niet meteen over de vloer als je de remklauw van de remleiding af haalt en scheelt het ook weer met ontluchten later. Een bak om de olie die toch lekt op te vangen bij demontage is geen overbodige luxe en blijf opletten dat er geen remvloeistof op de remschijven terecht komt. Nog even bij het demonteren van de remklauw goed opgelet dat de remblokken, deze waren nog goed genoeg, er zoals ze eraf zijn gekomen ook weer op moeten en dus netjes weggelegd. De rest van de remklauw kon direct de oude doos in voor revisie, de veertjes, clips en pennen die ervoor zorgen dat de remblokken op hun plek blijven zitten bij de nieuwe remklauw en kunnen dus ook na grondige inspectie op schade schoongemaakt en eventueel hergebruikt worden.

Tussendoor meteen maar even een rondje gedaan met de WD40 langs de onderdelen die een drupje nodig hadden en de moeren van de stuurstangkogel die ook nog op het programma stond voor vervanging. Zo kan dat alvast een beetje weken en krijg je de hele boel later wat makkelijker los.

De oude remklauw

Monteren

Het monteren van van de nieuwe (Girling) remklauw was bijna een eitje. De harde remleiding die zich bij de remklauw bevindt zat een klein beetje in de weg maar daar was met een beetje voorzichtig gepruts prima langs te komen.

Rond gebogen harde remleiding zit een beetje in de weg

Ik heb niet veel foto's gemaakt van het hele proces hoewel ik mij dat wel had voorgenomen maar het spreekt allemaal eigenlijk wel voor zich. Gouden regel is dat hoe je de remklauw ervanaf haalt deze er ook weer op moet en mocht je toch vastlopen heb je aan de andere kant nog een remklauw die er nog op zit en als voorbeeld kan dienen.

De nieuwe remklauwzit erop, nu nog ontluchten.

Ontluchten

Het ontluchten is, kan ik nu zeggen na het voor een eerste keer gedaan te hebben, een rotklusje.
Er zijn manieren die makkelijker zijn door een remontluchter aan te schaffen maar wij hebben het op de ouderwetse manier gedaan. Let op, er is een bepaalde volgorde die je moet aanhouden met welke nippel je als eerste begint en als laatste eindigt. Dit staat meestal in je werkplaats handboek, of zie het diagram hieronder.

Volgorde van het ontluchten.

1. Onder de motorkap het remvloeistof potje opzoeken, ductape verwijderen en open draaien Deksel mag er even af zo kan je gemakkelijk remvloeistof bijvullen later.
2. Vul een grote spuit (100cc) met 10cc remvloeistof en sluit een rubber slangetje aan dat over de nippels past op de remklauw (nog niet aansluiten!).
3. Neem sleutel Nr. 8 en leg deze over de nippel, hiermee draai je zo de nippel op en en dicht.
4. Vraag vriendelijke aan je vriendin/vriend om eeen heel klein beetje het rempendaal in te drukken en draai dan de nippel een heel klein beetje open tot er een klein bubbeltje remolie op het mondje ligt (draai nippel weer dicht) . Doe het zelfde met de spuit met rubbebr slangetje en sluit deze op de nippel aan. Dit alles doe je om te voorkomen dat er weer extra lucht tussen komt. We willen ont-luchten tenslotte.
5. Met de sleutel tussen de nippel en het rubber slangetje op de spuit vraag je om het rempedaal nu twee keer diep in te drukken en dan de 3e keer diep vast te houden. Draai dan de nippel open net zo lang tot er weinig tot geen belletjes meer uit komen (draai nippel weer dicht en meld dat ze het rempenpaal los moet laten). Herhaal dit een paar keer en ga naar de volgende nippel om dit te doen. (volg het diagram)
6. Loop de nippels nog even na met sleutel 8 om er zeker van te zijn dat ze dicht zitten. Dit hoeft niet muurvast maar met beleid goed dicht.
7. Nog even het wiel er terug op zetten, lichtvastdraaien op de brug en als hij weer op de grond staat verder vast-vast.

Ontluchten is een tijdrovend klusje maar neem er rustig de tijd voor. Opeens niet meer kunnen remmen onderweg is vervelender dan een auto die niet meer wil rijden (ik spreek uit ervaring).
Ook als je de garage na deze klus weer uit rijd moet je er rekening mee houden dat je de remmen even test, dus rustig aan rijden zodat je tijdig ook kan stoppen mocht dat nodig zijn. Ik noem dat weer het "vertrouwen" terug krijgen in je remmen. Veiligheid voor alles!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten